Ruski vojni avion, čudo tehnike, bolji od američkog protivnika

rusija avion t50

Dosadašnja ispitivanja ruskog „nevidljivog“ aviona T-50 idu odlično, pa se očekuje da će taj višenamenski lovac početi da se serijski proizvodi 2016. godine. Komandant ruske avijacije general Viktor Bondarjev je potvrdio da će orružane snage avion pete generacije dobiti najkasnije kroz dve godine. Državna ispitivanja na jugu Rusije u centru „Čkalov“ poslednja su etapa pred dobijanje dozvole za serijsku proizvodnju.

Glavni konstruktor Aleksandar Davidenko kaže da je T-50 čak tri puta teže primetan na radaru od američkog konkurenta F-22. Zbog toga su Rusi svom avionu sve oružje smestili u „utrobu“. Do sada je kompanija „Suhoj“ u fabrici u Komsomolsku na Amuru napravila pet aviona T-50.

U poređenju s prethodnim pokoljenjima ruskih vojnih aviona, T-50 je čudo tehnike. Napravljen je od novih kompozitnih materijala što ga čini manje primetnim na protivničkim radarima. Osim toga, ubojitiji je u gađanju ciljeva u vazduhu i na zemlji u bilo koje vreme dana i noću i pri teškim vremenskim uslovima.

Državna ispitivanja počela su minule jeseni. Posle prvih letova, najpoznatiji ruski probni pilot, heroj Sergej Bogdan, bio je pun hvale za novi avion. U odnosu na avione četvrte generacije, on ima sasvim novu elektroniku i najnoviji radar. Ruski „nevidljivi“ ima sistem za automatsko raspoznavanje ciljeva, može da prati istovremeno 60 ciljeva i da gađa 20.

Prvih deset aviiona T-50 dobiće Centar za obuku pilota u Lipecku, a zatim će Ministarstvo odbrane kupiti 60 letelica. Ruska avijacija u budućnosti želi da da ih ima 150. Rusi nameravaju da s Indijom prave izvoznu varijantu T-50. Indija ima u planu da kupi 200 takvih aviona.

Rusi su avion pete generacije počeli da prave još osamdesetih godina prošlog veka, ali je zbog ekonomskih problema projekat bio zaustavljen.

Za vreme SSSR-a vodeći avio-konstruktori su dobili zadatak da naprave avion pete generacije koji bi zamenio MIG-29 i SU-27. Paralelno su radila dva konstruktorska biroa: MiG je napravio „mikojan 1.44“, dok je „Suhoj“ predložio SU-47. Raspad SSSR-a i besparica u Rusiji zaustavili su dalji rad na pravljenju aviona pete generacije.

Zahvaljujući promeni konjunkture i cene nafte i gasa na svetskom tržištu, u državnoj blagajni bilo je više novca, pa je predsednik Putin 2002. dao „komandu“ da se obnovi rad na letelici kompanije „Suhoj“. Prvi ruski avion pete generacije poleteo je januara 2010. godine, a u avgustu 2011. prvi put su ga građani mogli videti na moskovskom avio-salonu „Maks“.

SAT letenja američkog „F-22 raptor“ košta oko 40.000 dolara. Iz tehničkog zadatka koji je bio pred konstruktorima T-50 zna se da ruski avion pete generacije treba da troši za jedan sat manje od 10.000 dolara. Cena aviona T-50 je oko sto miliona dolara.

(Novosti,B92)

Share this post: