10 OSNOVNIH NAVIKA KOJIMA MOŽETE TRAJNO REGULISATI SVOJU TEŽINU

rucak-jelo02

Gubitak telesne težine od 10% kod muškaraca između 35 i 55 godina donosi 20% smanjenja oboljevanja od koronarne bolesti. S druge strane, 10% povećanja telesne težine donosi 30% povišenja oboljevanja od iste bolesti.

Amerikanci su najdeblji ljudi na svetu. Međutim, gojaznost postaje veliki zdravstveni problem i u drugim zemljama. Bolest je toliko uzela maha da je 36 miliona ljudi u Americi izloženo ozbiljnom zdravstvenom riziku. To je zastrašujuće. Nije ni čudo što su dijete za mršavljenje tako popularne.

Da, i previše ljudi postaju žrtve pomodarstva i dijeta koje nude brze rezultate. Poput uslovljenog refleksa, višak kilograma za većinu znači potrebu za dijetom. Jedno novije istraživanje otkrilo je da je 40 do 50% Amerikanaca između 35. i 59. godine života već isprobalo neku vrstu dijete.

Žalosno je da su njihovi napori uglavnom uzaludni ukoliko ne izvrše trajne promene u svom načinu života i redovno i dosledno ne biraju zdravu hranu. Oko 90% onih koji su smršali pomoću dijete, vrate izgubljenu težinu u roku od godinu dana. I što je još gore, obično je ta težina još veća nego pre dijete.

Konstantno gubljenje i dobijanje na težini obeshrabrujuće je i demoralizujuće pa donosi veću štetu nego korist.

Ne bi li bilo bolje jednostavno ostati debeo? Za mnoge bi ljude bilo manje štetno trajno ostajanje na prekomernoj telesnoj težini od beskonačnog skakanja u kilaži. Međutim, pre nego što podignete belu zastavu, pažljivo razmotrite kom zdravstvenom riziku se izlažete time što imate prekomernu telesnu težinu. (Gojaznost je prema definiciji stanje u kojem osoba ima telesnu težinu dvadeset i više posto iznad idealne. Za one koji imaju težinu od 10 do 19% iznad idealne, obično kažemo da imaju prekomernu telesnu težinu.)

U upoređenju sa ljudima normalne težine, gojazni ljudi imaju:

– triput veću mogućnost da obole od srčane bolesti;
– četiri puta veću mogućnost da dobiju visoki krvni pritisak;
– pet puta veću mogućnost da obole od dijabetesa i povišenog holesterola u krvi;
– veći rizik da obole od raka debelog creva, rektuma, prostate, dojke, grlića materice, tela materice i jajnika;
– veću mogućnost pojave osteoartritisa i bolova u leđima.

Osobe s prekomernom težinom su poput tempiranih bombi koje čekaju da jedna ili više bolesti naglo eksplodira u njihovom životu. Osim toga, dodatna težina jako utiče na sliku o sebi. U današnjem društvu u kojem je izgled jako važan, ona može biti veliki psihološki teret.

Šta je uzrok gojaznosti? Kod gojaznosti su ključni problem  kalorije, zapravo prekomerne kalorije. Do porasta telesne težine dolazi kad čovek unosi više kalorija nego što ih organizam može upotrebiti. I bez obzira na to da li one potiču od masnoća, belančevina, šećera ili skroba, njihov se višak uvek pretvara u masnoću. Jedan deo te masnoće pluta naokolo putem krvi, oblaže zidove vitalnih krvnih žila i posetepno ih začepljuje.

Drugi deo završava u središnjoj telesnoj banci smeštenoj oko pojasa. Neprijatne “ekspoziture” ove banke nenadano niču i u drugim delovima tela. Sa svakim viškom od 3500 kalorija koje telo primi, na računu se povećava polog za oko pola kilograma masti.

Ima li ikakve koristi od gubitka svega nekoliko kilograma? Odgovor je, naravno, pozitivan. Višak masti u telu toliko je direktno povezan sa zdravstvenim stanjem da čak i mala promena puno znači.

Gubitak telesne težine od 10% kod muškaraca između 35 i 55 godina donosi 20% smanjenja oboljevanja od koronarne bolesti. S druge strane, 10% povećanja telesne težine donosi 30% povišenja oboljevanja od iste bolesti.

Ovo je samo jedan primer u nizu sličnih odnosa. Svaki je kilogram vrlo značajan, bilo na jednu bilo na drugu stranu.

Postoje li pozitivni načini rešavanja gojaznosti?  Naravno! Strategija za uspešnu kontrolu telesne težine je trostruka:

– Jedite više prirodne hrane, jednostavno pripremljene, bez svega tog dodatog šećera, masnoća i soli.
– Ubrzajte sagorevanje kalorija povećanom fizičkom aktivnošću i povećanjem mišićne mase.
– Dva upravo navedena pravila prihvatite kao trajni sastavni deo vašeg života.

Započnite sa većom upotrebom namirnica bogatih vlaknima kao što su integralne žitarice, povrće, voće i mahunarke. Što je moguće više izbegavajte unos masnoća i šećera preko hrane. Smanjite upotrebu rafinisanih i prerađenih namirnica i grickalica. One smišljeno utiču na naša čula, ali su pretrpane kalorijama i lišene su mnogih vrednih hranljivih materija.

Vrlo štedljivo uzimajte životinjske proizvode kao što su meso, jaja, sladoled i sir. Oni nemaju vlakna, a pretovareni su masnoćom. Zaista vam masnoća nije potrebna u tolikoj količini! Ovakav način ishrane, uz svakodnevnu brzu šetnju, pomoći će vam da sedmično izgubite od pola do jedan kilogram, a takav je postepeni gubitak telesne težine najpreporučljiviji!

Vi se zaista možete osloboditi masnoće koja se u vama neprimetno i podmuklo nataložila, možete povećati svoju energiju, poboljšati varenje i svakoga se dana odlično osećati. Započnite odmah!

TEŽINA KOD RAZLIČITIH NARODA

Prosečna težina muškaraca i žena u kg, uz pretpostavljenu visinu od 163 cm.

Sjedinjene Američke Države            74,5
Evropa                                                  68
Južna i Srednja Amerika                   64,5
Afrika                                                     62
Azija                                                      56

10 osnovnih navika kojima možete trajno regulisati svoju težinu

1. Uzimajte većinu hrane u najprirodnijem mogućem obliku. To su namirnice sa složenim ugljenim hidratima, bogate vlaknima i drugim hranljivim materijima, ali siromašne kalorijama, bez holesterola i srazmerno jeftine.

2. Nikad ne propustite doručak. Odlične su vruće žitne pahuljice sa voćem.

3. Jedite dva ili tri obroka dnevno uvek u isto vreme.

4. Jedite polako. Uživajte u hrani.

5.  Završite obrok voćem. Složenije deserte sačuvajte za posebne prilike.

6.  Preskočite međuobroke i grickalice (ili pojedite komad svežeg voća ili povrća).

7.  Pijte vodu umesto sokova i gaziranih pića.

8.  Svakodnevno aktivno vežbajte (30-60 min).

9. Ne unosite u organizam štetne materije (alkohol, duvan, kofein, droge i slično).

10. Bavite se hobijima — muzikom, sportom, čitajte knjige i slično.

Višak težine skraćuje život!

Pola kilograma viška skraćuje vam život za oko mesec dana. Drugim rečima, 27 kilograma viška košta vas pet godina života.

Za one koji žele da saznaju vise da se informišu o uvoj temi i spasu kako svoj tako i život bližnjih preporučujemo knjigu “Smrt iz tanjira” koju možete poručiti putem telefona: 064/91-91-478

Dr Nikola Marković

Vestinet.rs

Share this post: