ČOVEK JE KAO AUTOMOBIL: LOŠE GORIVO I ODOSMO NA OTPAD

 

rucak-jelo-hrana

Telo je u tom pogledu poput automobila. Kada jednom gotov proizvod izađe iz fabrike, potrebno je vrlo malo dodatnih, rezervnih delova za njegovo održavanje. Ali, ono što je automobilu redovno potrebno za rad jeste kvalitetno, čisto gorivo. Čovekovo gorivo je hrana, ali ona prava.

Najbolje gorivo za vaše telo

Upotreba namirnica bogatih skrobom dugo vremena se izbegavala jer se smatralo da one debljaju. Međutim, danas su te namirnice superzvezde u galaksiji prehrambene ponude. Najnovija vest u svetu ishrane glasi: put ka boljem zdravlju popločan je krompirom, testeninom, pirinčom, pasuljom i hlebom.

Ali šta je sa belančevinama? Nisu li one svakome potrebne? Jesu, ali ne u prevelikim količinama. Dugo smo vremena smatrali da moramo da unosimo velike količine belančevina da bismo bili snažni zato što su mišići pretežno građeni od njih.

Ali telo je u tom pogledu poput automobila. Kada jednom gotov proizvod izađe iz fabrike, potrebno je vrlo malo dodatnih, rezervnih delova za njegovo održavanje. Slično tome, odraslom čoveku je za svakodnevno održavanje telesne građe dovoljno srazmerno malo belančevina – svega oko 45 do 60 grama dnevno.

Ali, ono što je automobilu redovno potrebno za rad jeste kvalitetno, čisto gorivo. Isto tako su i našem telu potrebni ugljeni hidrati kao telesni benzin i to onaj najkvalitetniji, visokooktanski, koji omogućuje ujednačen i najdelotvorniji rad.

 

Dr Pamplona Rodžer – Zdrava ishrana

Masnoće telesno gorivo?

Masnoće su, uglavnom, uskladišteno gorivo našeg tela koje nosimo sa sobom poput prtljaga. One predstavljaju rezervno skladište. Kada organizam potroši gorivo ugljenih hidrata, on poseže za skladištem. Ali masnoće ne sagorevaju tako čisto kao ugljeni hidrati i kao izvor energije nisu toliko korisne.

Šta su ugljeni hidrati? Ugljeni hidrati su šećeri i skrob iz hrane koju jedemo. Mnogi ljudi ne razumeju odnos između šećera i skroba, a njihovoj zbunjenosti doprinose i izrazi jednostavni ugljeni hidrati i složeni ugljeni hidrati koji se često koriste.

Uopšteno rečeno, jednostavni ugljeni hidrati su šećeri, a skrob je vrsta složenih ugljenih hidrata. Svi se oni razlažu u sistemu za varenje, a kao krajnji proizvod varenja svih tih ugljenih hidrata nastaje glukoza.

Krv upija glukozu iz creva i odnosi je svim ćelijama koje je koriste kao izvor energije, tj. kao gorivo. Složene ugljene hidrate nalazimo gotovo isključivo u biljnim namirnicama – u žitaricama, krompiru, pasulju i povrću, kao i u proizvodima od njih kao što su hleb i testenina.

Šećeri – jednostavni ugljeni hidrati – ukoliko nisu zapakovani vlaknima unutar hrane, jako se brzo vare. Oni ulaze u krvotok već nekoliko minuta nakon unosa obroka.

Više informacija možete pronaći u knjizi “Zdrava ishrana”  koju možete nabaviti putem telefonа:  064/91-91-478 u knjižari Sinaj

To izaziva nagli porast šećera u krvi koji je popraćen osećajem povećanja energije. Ali takva poplava šećera vrlo često podstakne gušteraču na preveliku protivreakciju. Taj organ u takvim situacijama ispušta preveliki mlaz insulina u krvotok.

Ovaj insulin ne samo što vraća nivo šećera (glukoze) u krvi na normalu, nego ga ponekad čak i previše spusti. Kao posledica, oseća se nagli gubitak energije, u nekim slučajevima popraćen drhtanjem i osećajem nesvestice.

Uobičajeno je da čovek u tom stanju brzo poseže za prvom grickalicom, bombonom, kockicom čokolade ili gaziranim pićem kojim nastoji da ukloni slabost.

To pomaže, zar ne? Postoje i bolja, trajnija rešenja. Jedno od njih je, na primer, pojesti jabuku. Ona u svom prirodnom obliku, kao i gotovo sve druge namirnice bogate ugljenim hidratima, sadrži obilne količine različitih vlakana. Neke vrste vlakana telo ne može svariti. Ta vlakna unutar sistema za varenje upijaju tečnost i stvaraju mekanu masu koja usporava upijanje šećera u krvnu cirkulaciju.

voce-povrce02

Drugo, još bolje rešenje bilo bi ishrana bogatija složenim ugljenim hidratima ili skrobom pa se čovek ne bi ni doveo u gore opisano stanje. Molekuli skroba su jako složeni. Budući da su mnogo veći od molekula jednostavnog šećera, potrebno im je i više vremena za varenje.

Zbog toga skrob ne podiže tako brzo nivo šećera u krvi, iako je krajnji proizvod njegove razgradnje opet samo glukoza. Osim toga, većina nerafinisanih biljnih namirnica koje sadrže skrob istovremeno obiluju vlaknima koja dodatno pomažu pri ujednačavanju brzine varenja i apsorpcije hranljivih materija.

Zar namirnice bogate skrobom ne debljaju više od drugih namirnica? Najviše debljaju masnoće. Jedan gram masnoća u sebi sadrži devet kalorija energije, dok ista količina ugljenih hidrata donosi telu samo četiri kalorije. Najveći deo masti koje pojedemo odlazi direktno u telesna skladišta za masnoću.

Ali postoje i problemi sa samim ugljenim hidratima do kojih dolazi zbog procesa rafinisanja i prerađivanja hrane. Rafinisane namirnice imaju manju zapreminu od integralnih, a istovremeno im je povećana kalorijska koncentracija. I upravo je u tome problem.

Zbog toga, naime, čovek može tako lako u sebe da unese preveliku količinu kalorija. Sa druge strane, kada su u našim obrocima od integralnih namirnica ugljeni hidrati pomešani sa vlaknima, mi možemo pojesti veću količinu hrane i uneti manje kalorija.

 rucak-jelo-hrana-porodica

Šta je najbolje jesti?

Krompir, testenina, pasulj, grašak, ječam i pirinač pune želudac, ali nas ne pretovaruju kalorijama. Nadodajte tom jelovniku različito voće i povrće u svežem obliku i biće vam gotovo nemoguće pojesti dovoljnu količinu tih namirnica da biste povećali svoju telesnu težinu.

Ali ako ovu zdravu hranu obogatite maslacem, masnim umacima, kiselom pavlakom ili sirom, onda se i te hranljive namirnice, inače siromašne kalorijama, pretvaraju u kaloričnu katastrofu.

Unos složenih ugljenih hidrata u obliku u kakvom ih možete pronaći samo u prirodnim namirnicama bogatim vlaknima i to bez gore navedenih masnih dodataka omogućiće vam da konzumirate veće količine hrane, a da ipak gubite na težini. Istovremeno će vas takav način ishrane nagraditi povećanom energijom i izdržljivošću, sačuvaće vaše krvne žile čistima i smanjiti vaše troškove za hranu. Gde biste mogli pronaći bolju računicu?

Više informacija možete pronaći u knjizi “Zdrava ishrana”  koju možete nabaviti putem telefonа:  064/91-91-478 ili u knjižari Sinaj sa linka: www.knjizarasinaj.com

Dr. Nikola Marković

Vestinet.rs

Share this post: