MISTERIJA ZOMBI BRODA IZ SEVERNE KOREJE: Ne sme nigde da pristane, samo se vrti u krug!

foto ilustracija: Andy Ru

UN su 10. oktobra ove godine odlučile da severnokorejski teretni brod Hao Fan 6, dug 140 metara ne sme da pristane u nijednu luku na svetu. Brod je, naime, prekršio mere sankcija koje su UN nametnule Severnoj Koreji.

Odluka je donesena vrlo naglo, a u trenutku donošenja Hao Fan 6 se nalazio južno od Južne Koreje, barem tako govore podaci koje ima Marin trafik, koji prati lokacije svih brodova po svetskim morima.

Satelitski signal sa broda čuo se sve do 23.17 sati 10. oktobra, a onda su nestali i signal i brod.

U međuvremenu, zabrane su se proširile. UN je nedavno doneo odluku da se Severnoj Koreji zabranjuje izvoz roba, poput uglja i metala, što je bio glavni izvor novca kojim se finansirao luksuzni život političke elite Severne Koreje, kao i finansiranje njihovog nuklearnog programa.

UN su 10. oktobra ove godine odlučile da severnokorejski teretni brod Hao Fan 6, dug 140 metara ne sme da pristane u nijednu luku na svetu. Brod je, naime, prekršio mere sankcija koje su UN nametnule Severnoj Koreji.

Odluka je donesena vrlo naglo, a u trenutku donošenja Hao Fan 6 se nalazio južno od Južne Koreje, barem tako govore podaci koje ima Marin trafik, koji prati lokacije svih brodova po svetskim morima.

Satelitski signal sa broda čuo se sve do 23.17 sati 10. oktobra, a onda su nestali i signal i brod.

U međuvremenu, zabrane su se proširile. UN je nedavno doneo odluku da se Severnoj Koreji zabranjuje izvoz roba, poput uglja i metala, što je bio glavni izvor novca kojim se finansirao luksuzni život političke elite Severne Koreje, kao i finansiranje njihovog nuklearnog programa.

„Gotovo da ni ne postoji način da se spreči da kapetani brodova samostalno isključuju transpondere“, rekla je za CNN Andrea Berger, stručnjak za severnokorejski nuklearni program.

Nakon što je Hao Fan 6 nestao s radara, nisu uključivali signale do kraja oktobra. Bergerova kaže kako nije neobično da brodovi koji imaju veze sa Severnom Korejom i koji su uključeni u neki ilegalni posao s tom državom isključuju transpondere u nekom vremenskom periodu.

Stručnjaci takođe navode da brodovi neretko isključuju transpondere ako je brod u opasnosti, najčešće je to opasnost od pirata. Podaci broda Hao Fan 6 govore da je 2016. tri puta išao u Severnu Koreju i to standardnom rutom koja je poznata za prevoz uglja.

Dva puta je primećen u jesen 2016. kod severnokorejskog lučkog grada Nampoa. Prvi put 27. septembra, a potom 17. oktobra, kada je brod od Lanšana, obalnog gradića u Kini poznatom kao terminal za brodove koji prevoze ugalj, krenuo prema Nampou. U Severnoj Koreji je bio opet 20. oktobra, kada je narednih nekoliko dana opet isključio transpondere.

Ukoliko se i zvanično ispostavi da je brod prevozio ugalj iz Severne Koreje, što je najverovatnija opcija, to je ozbiljno kršenje sankcija UN. Mesec dana nakon što je Hao Fan 6 isključio transponder 10. oktobra, njegov signal je uhvaćen u istočnokineskom moru, stotinama kilometara dalje od poslednje lokacije.

Naredne dve nedelje samo je kružio tim delom i to potpuno bez ikakvog smisla, što su stručnjaci protumačili kao način da se zbune istražitelji. Isto tako su rekli kako nikad nisu videli da neki brod ovako plovi. Ukoliko Hao Fan 6 pokuša da pristane u neku luku, lokalne vlasti će odmah znati da je brod pod sankcijama i imaju pravo da traže istoriju plovidbe. Ukoliko podaci budu pokazivali praznine, za celu posadu će nastati veliki problemi.

Međutim, malo je verovatno da će Hao Fan 6 tražiti dozvolu za pristanak bilo gde i trenutno, barem su takvi podaci od 4. decembra, besciljno plovi i dalje onako u krugovima. Ukratko, vrti se u krug i ko zna do kad će.

Na papiru, vlasnik broda Hao Fan 6 je kompanija „Treni sanšajn“ sa sedištem u Hong Kongu. Sedište kompanije je na 10. spratu zgrade „Bilion centar“ u Hongkongu. Novinari koji su otišli do sedišta kompanije  nisu je tamo zatekli već firme koje su povezane sa Trendi sanšajnom.

(Express.hr)

Share this post: