OPASNOST OD SKRIVENOG ŠEĆERA

Intervju sa dr Hans Dilom autorom knjige “Moć zdravlja”

 

Doktore, u Vašoj knjizi ste, između ostalog, govorili o opasnosti šećera, pa recite za one koji nisu čitali Vašu knjigu ukratko o čemu se tu radi?

Svaki muškarac, žena i dete u Americi a i u Evropi konzumira u proseku 68 kilograma šećera i zaslađivača godišnje. To je više od tri četvrtine šoljice dnevno. Slično je stanje i u drugim razvijenim zemljama.

Ja ne kupujem toliko šećera, reći ćete. Najveći postotak šećera koji konzumiramo, u suštini, je skriveni šećer. Evo nekoliko načina na koje šećer ulazi u našu ishranu:

Gazirana pića. Amerikanci popiju godišnje prosečno 200 litara gaziranih pića po osobi. To je otprilike dva pića dnevno. A jedna boca od 3,5 decilitra takvog pića može sadržavati i do dvanaest čajnih kašičica šećera.

Deserti. Komad čokoladne torte, na primer, sadrži 15 kašičica šećera, dok šoljica smrznutog voćnog jogurta ima 12 kašičica.

Instant pahuljice. Neke su žitne pahuljice za doručak izvanredne. Ali u drugima, pak, čak 48 do 64% kalorija potiče od šećera. To nisu žitne pahuljice, to su pravi slatkiši!

Skriveni šećer možete pronaći i u konzervisanim supama, smesama za gotova jela i mnogim vrstama maslaca od kikirikija.

Treba li da na etiketama proveravamo prisutnost šećera u namirnicama?

To bi bilo jako dobro, ali morate znati da šećer u prehrambenim proizvodima može biti zamaskiran i deklarisan pod različitim imenima. Na primer saharoza, dekstroza, fruktoza i maltoza su takođe šećeri. Šećer su i sirupi, med i melase. Postoji više od stotinu različitih materija koje su u suštini šećer.

Zar šećer nije brzi izvor energije?

Rafinisani i koncentrisani šećeri vrlo brzo ulaze u krvotok čime se naglo podiže nivo glukoze u krvi. Zbog toga čovek odmah oseti povećanu energiju, odnosno šećernu poletnost. Ali ta poletnost je samo privremena budući da pokreće reakciju gušterače i navalu insulina u krvotok. On spušta nivo šećera u krvi, a s obzirom na to da nema uravnotežavajućeg delovanja vlakana, ponekad je njegov učinak prebrz i ide predaleko.

Pad nivoa glukoze u krvi često prate simptomi hipoglikemije: osećaj slabosti, gladi, umora i iscrpljenosti. Nastaje ‘šećerna potiš­tenost’. Uobičajena reakcija osobe u tom stanju jeste posezanje za sledećim slatkišem, pa još jednim i još jednim… Sve to izgleda poput neke vrste celodnevne ispaše.

Pokušajte umesto slatkiša da pojedete jabuku, bananu ili činiju smeđeg pirinča. Vlakna iz tih namirnica usporavaju apsorpciju šećera u krvotok. Nivo glukoze u krvi neće tako jako skočiti, vaša će energija biti konstantnija i trajnija, i duže ćete se osećati sitim.

Da li je istina da organizam može proizvesti šećer gotovo iz svega što pojedemo?

Iz svega, osim iz masnoća. Dugo su vremena ljudi mislili da nije važno što pojedu jer telo ionako može sve preraditi u materije koje su mu potrebne. Danas znamo da se način na koji telo prerađuje hranu, od trenutka kad smo je pojeli dok ne dospe u krvotok, jako razlikuje.

Glukoza je ‘gorivo’ koje najviše odgovara našem telu, a ona se uglavnom stvara od šećera i skroba (ugljenih hidrata). lako je sveže voće bogato jednostavnim prirodnim šećerima, ono neće posebno opterećivati telesne mehanizme regulacije šećera u krvi budući da su ti jednostavni ugljeni hidrati pomešani s biljnim vlaknima u plodu.

Moc-zdravlja-knjiga

Knjigu dr Hans Dila „Moć zdravlja“  možete nabaviti putem telefonа:  064/91-91-478 ili PORUČITI OVDE

Hrana bogata skrobom poseduje drugačiji mehanizam zaštite. Skrob se, naime, razlaže sporije od šećera i potrebno je mnogo duže vreme da nastane glukoza. Ukoliko uz namirnice koje sadrže jednostavne šećere unosimo i namirnice bogate skrobom, dakle nerafini­sanu biljnu hranu, pomoći ćemo svom telu da bolje stabilizuje nivo šećera u krvi kroz duže vremensko razdoblje. Usponi i padovi krive nivoa šećera u krvi na taj način postaju blaži, a umanjuje se i reakcija gušterače, ako do nje uopšte i dođe.

Koje su smernice za jedenje slatke hrane? 

Tajna leži u edukaciji i umerenosti. Sklonost ka slatkome može se promeniti učenjem i vežbanjem. Na primer, voće je slatko, prijatnog je ukusa i prepuno voćnog šećera. Učite svoj organizam da želju za slatkim zadovolji tako što ćete umesto za krofnom posegnuti za hladnim grozdom. Vežbajte se u tome i istrajte. Umesto da žitne pahuljice zaslađujete šećerom, stavite u njih komadiće jagoda i banana. Vremenom će se vaš ukus promeniti i postaće vam draži manje koncentrisani slatkiši.

Ali to ne znači da se morate potpuno odreći svojih omiljenih slatkiša. Umerenost je druga, vrlo važna smernica.

Započnite sa smanjivanjem učestalosti unošenja slatkiša. Pređite od “nekoliko puta dnevno” na “triput sedmično”. Kad na jelovniku deserti budu ređi, vi i vaša porodica očekivaćete ih s većim veseljem i u njima ćete više uživati.

Drugi vid umerenosti odnosi se na veličinu obroka. Naučite biti zadovoljni s manjim količinama. Veliki obroci i repete samo su posledica loših navika. U jednom komadiću čokolade možete uživati kao i u čitavoj kutiji. A kad sebe ograničite, osećaćete se bolje! Polovina normalne kriške kolača ili torte, ukoliko je jedete polako i sa uživanjem, može pružiti veće zadovoljstvo od velikog komada koji smo na brzinu progutali.

Smanjenje količine rafinisanih i koncentrisanih šećera u ishrani i upotreba većih količina namirnica bogatih vlaknima kao što su žitarice, mahunarke, povrće i voće, rezultiraće pravom poletnošću. Zahvaljujući tome bićete celi dan puni energije i zadovoljstva. 

Primali smo mailove i pozive ljudi koji su oduševljeni vašim programom i načinom lečenja koji ste opisali u knjizi, da li ste i vi imali slična iskustva?

O da, dobijаm pismа iz celog svetа i ljudi su veomа zаdovoljni sа primenom jednostаvnih zakona zdravlja kojih se trebaju pridržavati. Jа ne želim dа krijem svoje znаnje, a usput se ničega ne bojim da ga javno iznesem, želim da pomažem ljudima onoliko koliko to oni mogu da prihvate.

U knjizi sаm sve detаljno objаsnio tаko dа svаko može dа ozdrаvi vrlo brzo u kućnim uslovimа, а dа mu jа čak nisаm ni potrebаn. U pitаnju su jednostаvne tehnike čišćenjа orgаnizmа, zamena zdravih navika za one stare, aktiviranje života, dakle primena fizičke aktivnosti i rada a uz to i dobar i adekvatan san je deo terapije.

Meni je posebno drago što je mojа knjigа objаvljena u Srbiji, čak sam video da su i neka video predavanja prevođena, to je izuzetno kada ljudi pronašu pravu informaciju koja ih može osloboditi zablude a u ovom slučaju promeniti život.

Knjigu dr Hans Dila „Moć zdravlja“  možete nabaviti putem telefonа:  064/91-91-478 ili PORUČITI OVDE

Dr Nikola Marković

Vestinet.rs

Share this post: