SVETSKI EKONOMSKI GIGANT UBRZAVA NA NIZBRDICI

Sve japanske ikone su odjednom pale. Kompanije čija su imena korišćena da bi se plasirali preko globalnih tržišta i izazivale strahopoštovanje kod svojih konkurenata  povukle su se ili u nekim slučajevima samo nestale.

Tojota je jedna od svetski najvećih, najbogatijih, najprestižnijih i reklo bi se ikona od korporacije.

Do pre samo nekoliko meseci Tojota  je bila „sveto pismo“.

Da bi bila uočena odgovarajuća prespektiva i šta se dogodilo sa serijom proizvoda koje su imale neispravne kočnice najbolje je krenuti iz početka.

Japanski ekonomski uspon posle Drugog svetskog rata je bio predmet mnogih publikacija. Japan u sebi i svojim ljudima nosi posebno obrazovanje, radnu etiku, disciplinu, industrijsku politiku, korporativnu strukturu proizvodnog mašinstva i tehnike i ljudske resurse kao ključni sastojak uspeha.

Ključni faktori u nekadašnjem nezadrživom rastu Japana je da su Japanci radni i snishodljivi.

Naravno, tu je i element sreće. Kada su američke okupacione snage stigle u Japan 1945.godine, inicijalna namera je bila da napravi Japan neutralnim, vojno i industrijski, dok su sa druge strane Amerikanci želeli da ostvare partnerstvo sa Kinom. Međutim, 1949.godine je izbio Korejski rat i samim tim se situacija dramatično promenila.

Tako da su sada Amerikanci pokušali što pre da obnove Japansku ekonomiju.  Japan je u to vreme imao višak radne snage, tako da su Amerikanci odlučili da naprave međunarodnu kompaniju za proizvodnju i izvoz roba široke potrošnje.

Postojao je samo jedan problem, Japan za razliku od reputacije koju ima danas,  reputacija proizvodnje u predratnim decenijama nije bila nikakva po pitanju kvaliteta. Amerikanci su odlučili da dovedu pionira kontrole proizvodnog kvaliteta, gde su ga Japanci primili kao božanstvo.

Japanski inženjeri i menadžeri su upijali znanje i apsorbovali  lekcije. Oznaka „Made in Japan“ se u nekoliko kratkih decenija pretvorila iz izvora sramote u izvor ponosa.

Tojota vozila su takođe doživela ogromnu transformaciju od prethodnog predmeta podsmeha.

U nekoliko sledećih decenija, radinost i poslušnost je sveprisutna širom japanskog društva. Za one koji nisu iskusili Japan iz prve ruke u to vreme, teško bi im bilo zanimisliti bilo koje drugo zanimljivo mesto na svetu, i to u svakom pogledu,  posebno u intelektualnom i kulturnom.

U to vreme najživlje razgovore ste mogli da doživite sa taksistima i konobarima.  Intelektualna radoznalost je bila zarazna i uhvatila je mnogo ljudi u taj krug.

Sredinom 80-tih klima je počela radikalno da se menja. Dok su Japanci bili zainteresovani za spoljni svet uopšteno, za njih je Amerika postajala uzor. Ali takođe, istih 80-tih, Američki model počinje da se raspada, i u tom procesu, američki političari i javno mnjenje se okrenulo protiv Japana.

Dok Američka ekonomija tada opada, Japan nastavlja da se razvija i raste, što dovodi do sigurne prognoze da će u roku od dve decenije, najkasnije prestići Ameriku. Umesto da zaustavi japansku konkurentnost, Amerikanci su dopustili  Japancima da kupuju američku imovinu, uključujući i prestižne korporacije nekretnina i najbolje golf klubove. .

Japanska atmosfera se duboko promenila i iz radoznalosti je prešla u intorverziju, a od poslušnosti u oholost.

Ubrzo nakon toga, Japan je počeo naglo ekonomski da propada. Sve japanske ikone su odjednom pale. Kompanije čija su imena korišćena da bi se plasirali preko globalnih tržišta i izazivale strahopoštovanje kod svojih konkurenata su se povukle ili u nekim slučajevima samo nestale.  Sony je preuzet. Još jedan udarac korporativnom ponosu je bio Japanski Airlines.

Ali kada je Tojota došla na red, to je bila tragedija. Godinama je imala ambiciju da preuzme Dženeral Motors.

Ovo više nije samo nezdravo stanje za Japan. Ovo je nezdravo stanje za ceo azijsko – pacifički region, koji sada prolazi kroz ogromnu transformaciju, a to je samim tim nezdravo za celu svetsku privredu.

Može li Japan da se oporavi? Političke promene koje su se desile krajem 2009.godine, sa potiskivanjem liberalno demokratske stranke izgledaju kao korak u pravom smeru. Ali i dalje postoji velika potreba za reformom.  Japan je do sada bio „zatvoren“ što se tiče ekonomije od mnogih zemalja u razvoju. Tako ne mogu nastaviti, trebaju napraviti reformu koja zahteva otvaranje.

Glavna i univerzalna lekcija iz Tojotinog pada je da je humanost nešto najbolje, dok oholost na kraju dovede do poniženja.

autor: Vestinet.rs