ZABLUDE O ZDRAVOJ HRANI: SLIKA VOĆA NA AMBALAŽI A UNUTRA IMITACIJA

ambalaza-sok

Očigledno je da su nadležni u Srbiji požurili da se “usklade” sa prevarantskim metodama “svetskih trendova”. Cilj je da vam proizvođači prodaju uz dobru cenu sliku na ambalaži, a da pri tom u ambalaži ništa nema od onog što očekujete. Pročitajte kakva je praksa u svetu i kakva nas očekuje u 2014. godini u Srbiji.

Kupci, pažnja, prekinuli smo vas u kupovini da bi vam dali veoma važno obaveštenje: Ta žitarica sa borovnicama koju ste stavili u korpu ustvari ne sadrži borovnice. Činjenica je, da su oni plavi komadi zapravo „izmišljotina oblikovana u loptice i obojena da izgleda kao prave bobice“, navodi se u novom izveštaju u kom je izloženo šta je stvarno u „voću“ koje nam prodaju mnoge kompanije.

Kada idete u kupovinu hrane, šta je prva stvar koju pogledate? Pakovanje. Dakle, kada vidite slike zdravih bobica, mislite: „Uzimam zdrave bobice“. Vidite, niko ne misli da tokom celog dana pakuje voće u kutiju od žitarica, ali ako oznaka pokazuje bobice, zar ne bi trebalo biti tako? Stručnjaci kažu da vas zavaravaju neke od najvećih prehrambenih kompanija. Te takozvane bobice? Nećete verovati od čega su one zapravo napravljene.

Da li je naizgled zdrava hrana stvarno zabluda? Nacionalni istražni dopisnik Džef Rosen u listu DANAS izlaže neke šarene marketinške taktike koje, kako kažu stručnjaci ostavljaju osećaj plavila.

Uzmimo neki proizvod u prodavnici prehrambene robe: To je kao obilje bobica. Od vašeg omiljenog doručka do popularnih energetskih napitaka, čak i dečjeg jogurta, privlače vas etikete: pravo voće, puno vitamina. I mnogi od nas će ga pojesti.

„To daje utisak da je zdravije,“ rekao je jedan kupac. „Borovnice u pahuljicama, to je sjajno“, rekao nam je drugi. „Dobijate sve u jednoj kutiji.“

Džef Rosen je obelodanio nešto o pakovanju hrane što prehrambene kompanije ne žele da znate: da takozvano voće u vašoj hrani je jedna velika laž. Da, te „borovnice“ u vašim žitaricama, u vašim vaflima i jogurtu … laž, laž i laž.

Neki stručnjaci kažu da je to trik – da su prehrambene kompanije prešle dug put da nas prevare. Uzmite naprimer neki multivitamin i jogurt pahuljice: Pogledajte sve to sveže bobičasto voće na prednjoj strani kutije. “Sve u jednom”, „Ovo izgleda kao prava bobica“.

„Ali, to nije to“.

„Pa ima li pravih bobica ovde“? Pitali smo.

„Uopšte nema bobica“.

Ove su bobice „prevaranti“ u mnogim vrstama hrane.

„Ima delić borovnice“, „A šta je to? To je uglavnom šećer i sojino ulje, zatim mali delići prave borovnice koja je veštački obojena“.

Majkl Džejkobson iz “Centra za nauku potrošača” kaže da su oni plavi komadi zapravo izmišljotina oblikovana u loptice i obojena da izgleda kao prave bobice. „To je laž“.

„Da su kompanije bile u toj prostoriji, rekle bi: “Vidite, imamo odštampane sastojke na etiketi. Ne oglašavajte zablude ovde”, rekli bi mi.

„Ne možete obmanjivati ljude velikim slovima i slikama na prednjoj strani etikete, a zatim davati tačne odgovore na poleđini etikete“, odgovorio je Džejkobson.

Kupci kažu da su bobice mamac. „Mislim da one varaju ljude“, rekao nam je jedan. „To je potpuno lažno reklamiranje, mislim da je to nepošteno“, rekao je drugi.

Dakle, ako se potrošači osećaju tako, zašto kompanije i dalje to rade? Želeli smo to da pitamo grupu koja predstavlja prehrambenu industriju, ali su odbili naš zahtev za intervju, umesto toga, poslali su nam e-mail rekavši da „zakoni zahtevaju da etikete budu iskrene i ne dovode u zablude“, i ove etikete „su dozvoljene“ po propisima.

U stvari, kompanije mogu da prikažu voće kako god hoće, sve dok koriste jednu malu reč „ukusno“ na etiketi.

„Dakle, ako vidite reč “ukusno”, bilo prirodno ili veštačko, to bi mogao da bude znak da zapravo ne postoji voće u tom proizvodu.

Uzmite neke jogurte, napravljene za decu: mnogo slika voća. Pogodite koliko je voća zapravo tamo? Apsolutno nula. Sve legalno zbog te reči „ukusno“.

„Administracija za kontrolu hrane i lekova spava“. „Retko se donose sankcije na osnovu žalbi protiv ovih preduzeća”.

„Zašto“? „Zato što se prehrambena i farmaceutska administracija ne žele kačiti sa velikim kompanijama koje mogu da ih drže na sudu godinama“.

Jedan od najtežih slučajeva je Koka Kolina vitamin voda. U njoj piše da poseduje kivi-jagoda ukus: „Mi smo tužili Koka-Kolu, koja je vlasnik vitaminske vode, jer u vodi ne postoje jagode i kivi“, rekao je Džejkobson.

„Šta je unutra“? Pitali smo.

„Mnogo šećera. Ta bočica sadrži skoro isto toliko šećera kao 12 unci Koka-Kole“.

Koka-Kola vodi žestoku parnicu, rekavši da nema ništa na etiketi “kivi-jagoda vitaminske vode” što bi obmanulo razumnog potrošača.

„Kompanije zarađuju mnogo više novca ako nagoveste da postoje bobice u proizvodu, nego da ih stave tamo“, rekao je Džejkobson. „One uštede mnogo novca, ali one varaju potrošače”.

Prehrambene kompanije su nam rekle da je pravo voće na ambalaži sredstvo za privlačenje kupaca, a iznosi se u javnost malim slovima. FDA kaže da ne nadgleda oznake, a to je obračun sa kompanijama koje krše zakon.

Agencija za kontrolu hrane i pića rekla je da je zadatak kupca da pročita celu etiketu, a ne samo prednju stranu.

A KAKO JE U SRBIJI

Donošenjem novog pravilnika o deklarisanju, svi proizvođači sokova i bezalkoholnih napitaka imaju mogućnost da na ambalaži ističu primamljive slike voća, čak i kada je udeo voća u proizvodu izuzetno nizak. Novi pravilnik ima za cilj da pruži prave informacije potrošačima, kažu nadležni.

Novi pravilnik o deklarisanju, označavanju i reklamiranju hrane uneo je dosta novina, ali i zabuna na tržištu. Sada će svi proizvođači sokova i bezalkoholnih napitaka imati mogućnosti da na ambalaži ističu primamljive slike voća, čak i kada je udeo voća u proizvodu izuzetno nizak.

Do sada su na ovaj način mogli da se reklamiraju samo voćni sokovi i nektari, najkvalitetniji u ovoj kategoriji proizvoda. Donošenje pravilnika, kažu nadležni, ima za cilj da pruži prave informacije potrošačima o sastavu, svojstvu i poreklu proizvoda.

Oni koji do sada nisu, moraće da čitaju deklaracije kako bi u stvari znali šta kupuju. Slika voća na ambalaži više nije garant da sok sadrži visok procenat voćnog sadržaja.

„Ono što je bitno potrošačima naglasiti u ovom trenutku je to da moraju da se odreknu svoje stare navike i da misle da samo voćni sok, odnosno da ambalaža koja ima sliku voća i predstavlja voćni sok“, kaže Goran Papović iz Nacionalne službe potrošača.

Da biste pročitali morate dobro da vidite to šta je napisano. Pravilnikom o deklarisanju, označavanju i reklamiranju hrane predviđeno je da deklaracije moraju biti čitke. Proizvođači napominju da je novi pravilnik u skladu sa EU i da su takve deklaracije na ambalaži uobičajene.

Jako je važno da država odigra svoju ulogu u ovome i da iskontroliše proizvode koji se stavljaju na tržište kako bi se utvrdilo da li oni zaista imaju količinu voća koju deklarišu, kaže Milica Stefanović iz „Koka Kole“.

Sprovođenje pravilnika obezbediće slobodno kretanje robe proizvođačima iz Srbije, ali i onima koji žele da svoje proizvode plasiraju u našoj zemlji.

Branislav Raketić iz Ministarstva poljoprivrede kaže da će doprineti i efikasnijem upravljanju rizikom od hrane po zdravlje ljudi, ako je hrana dobro označena, ispravno u skladu sa pravilnikom, omogućiće da se lakše, odnosno brže opozove, povuče iz prometa, tačno znamo o kom se proizvodu radi.

Od ovog pravilnika smatraju nadležni prvenstveno bi trebalo potrošači da imaju korist. Napominju da kada kupujete, važno je da uporedite slične proizvode, njihov sastav, procente voća, šećera i birate najkvalitetniji.

(Vestinet.rs)

Share this post: