Regionalni mediji prilično su negativno dočekali ove vesti, a Indeks je otišao i korak dalje – savetuje turiste da ne idu skupim auto-putevima i nudi besplatne alternative.
“U zemlji kao što je Hrvatska kojoj je turizam najvažnija grana privrede, podizanje cena auto-puteveva ima dva efekta: hranjenje lopova koji žive na grbači poreskih obveznika i odbijanje turista koji, za razliku od lopova, zbilja doprinose celoj državi”, piše Indeks.
Navode da da su cene postale toliko bezobrazno visoke da su na pojedinim rutama veće nego cene godišnjih vinjeta u nekim evropskim zemljama.
Portal je napravio listu puteva kojima se može izbeći paprena putarina, a isitču da pored toga, turisti mogu da upoznaju prirodne lepote Hrvatske.
[adsenseyu5]
OD 1. jula vožnja ionako skupim hrvatskim autoputevima postaje još skuplja. Umesto da autoputa budu što jeftinije i tako dostupnije građanima Hrvatske i brojnim turistima koji posećuju našu zemlju, one su postale same sebi svrhom.
U zemlji kao što je Hrvatska kojoj je turizam najvažnija grana privrede, podizanje cena autocesta ima dva efekta: hranjenje lopova koji žive na grbači poreskih obveznika i odbijanje turista koji, za razliku od lopova, zbilja doprinose celoj državi.
Konkretno, sama gradnja autoputeva opterećena je nizom korupcijskih afera. Na primer, tuneli su se bojali više puta, bez ikakve potrebe, a na to su utrošeni desetine miliona kuna.
Inicijativom „Ne damo naše autoputa“, građani su svojevremeno odlučili kako ne žele dati autoputa u ruke koncesionara, već ih zadržati u državnom vlasništvu. Tako je opterećenje teško milijarde kuna, koje se i dalje nastavlja povećavati, ostalo na leđima građana.
Jedan od razloga zbog kojih su Hrvatske autoceste toliko skupa i neefikasna kompanija, je i golemi broj ljudi zaposlenih po političkoj liniji. Novac koji odlazi na namirivanje njihovih plata, dodatno siše novac poreskih obveznika.
novi cenovnik
Po novom ceniku koji se primenjuje od 1. jula 2017., povećanje putarine za 10% odnosi se na sledeće deonice: A1 Zagreb-Dugopolje, A1 Zagreb-Karamatići (Ploče), A1 Zagreb-Karlovac, A1-A6 Zagreb-Rijeka (Grobnik ), A4 Zagreb-Goričan, A3 Zagreb-Lipovac, A3-A5 Zagreb- Osijek, A11 Mraclin-Lekenik, Bregana, Tunel Sveti Ilija i Krčki most.
[adsenseyu1]
Jedna akcija ceste skuplja nego vožnja celu godinu u Evropi
Cene su postale toliko bezobrazno visoke da su na pojedinim rutama više nego cene godišnjih vinjeta u nekim evropskim zemljama.
Evropske zemlje prepoznaju potencijal koji donosi brzo i efikasno saobraćanje pa su, shodno tome, prilagodili i cene svojih puteva. U Rumuniji godišnja vinjeta iznosi 28 evra. U Švajcarskoj, zemlji koja je sve samo ne jeftina, celu godinu možete se voziti autoputem za 37,42 evra.
U Bugarskoj cena godišnje vožnje kroz celu zemlju iznosi 50 evra, baš kao i u Slovačkoj.
Samo radi poređenja, cena vožnje od Zagreba do Splita iznosi 26,81 evro. To znači da će nas vožnja od Zagreba do Splita i natrag koštati onoliko koliko Bugare i Slovake košta vožnja svim autoputevima, kroz celu zemlju, tokom cele godine.
U Češkoj godišnja vinjeta iznosi 55,51 evro, dok godišnja vinjeta u Austriji stoji 86,40 evra.
Osim toga, nije zanemarljiva ni potrošnja goriva koja je znatno veća na autoputu.
>> IZRAČUNALI SMO Vožnju od Zagreba do Splita i nazad platićete koliko u Evropi plate celu godinu
Poskupljenje putarina opravdano je tvrdnjom da „hrvatski drumski sektor karakteriše visoka zaduženost i nemogućnost otplate kreditnih obaveza“. U prevodu – autoceste su u dugovima pa ćemo novac uzeti građanima i stranim turistima.
Alternativne rute i prirodne lepote
Zbog toga smo za sve turiste izvukli alternativne rute na deonicama autoputeva koje su poskupele. Ako vam zatreba pravac kojim ćete dospeti do željenog cilja, a ne želite da to masno plaćati, možete ga naći u ovom članku.
[adsenseyu1]
Osim toga, vozeći besplatnim rutama koje vam nudimo, pruža vam se mogućnost da upoznate brojne hrvatske prirodne lepote. Hrvatska ima osam nacionalnih parkova i 11 parkova prirode. Vožnjom putevima do mora, između ostalih, možete posetiti Plitvička jezera, Paklenicu ili Risnjak (kliknite za uputstva).
Klikom na malu mapu otvara se veća verzija sa detaljima rute.
Najčešću rutu, Zagreb – Split, opisaćemo detaljno.
Autoput A1 Zagreb – Split
Umesto da platite najmanje 200 kuna za vožnju od Lučkog do Dugopolja, na ruti dužine 379 kilometara izaberite alternativnu rutu za 0 kuna.
Preko puta D1 vozićete otprilike 5 sati i 35 minuta. Dužina rute iznosi 357 kilometara.
U Zagrebu izađite na Jadransku aveniju. Zatim je sledite 1,7 kilometara do Brezovicko ceste, Brezovicko ulice, Grančarske ulice, Ulice Kraljevečkih brega i Bregane Pisarovinski kako biste, nakon 24,3 kilometra, došli do Karlovačke ulice u Pisarovini.
Nakon toga, vozite od Donje Kupčino do Blatnice pokupskom 15, 2 kilometra. Nastavite do Cerovca Vukmanic još 17,9 kilometara. Na D1 vozite sledećih 288 kilometara do izlaza za Split.
Autoput A1 Zagreb – Dubrovnik
Umesto da platite najmanje 256 kuna za vožnju od Lučkog do Karamatića, na ruti dužine 481 kilometar izaberite alternativnu rutu do Dubrovnika za 0 kuna.
Preko puteva D36, D1 i D8 vozićete otprilike 8 sati i 40 minuta. Dužina rute iznosi 559 kilometara.
U Zagrebu uđite na Jadransku aveniju.
Preko Bregane Pisarovinski uđite na cestu D36. S nje ćete doći na D1. Zatim sledi Cesta domovinskog rata, a nakon nje nastavljate preko D8 prema izlazu za Dubrovnik. Ovaj deo puta iznosi otprilike 553 kilometra i traje otprilike 8 sati i 22 minuta.
Autoput A1 Split – Dubrovnik
Putevima D8 i E65 / M2 vozićete otprilike 3 sata i 40 minuta. Dužina rute iznosi 214 kilometara.
Umesto da platite najmanje 75 kuna za vožnju od Dugopolja do Karamatića, na ruti dužine 102 kilometra izaberite alternativnu rutu do Dubrovnika za 0 kuna.
U Splitu dođite do Ulice Zbora narodne garde. Potom preko Poljičke ceste dođite na D8. Zatim na E65 / M2 i opet na D8. Nakon toga, nastavite voziti prema izlazu za Dubrovnik.
A1-A6 Zagreb-Rijeka (Grobnik)
Umesto da platite najmanje 77 kuna za vožnju od Lučkog do Grobnika, na ruti dužine 149 kilometara izaberite alternativnu rutu do grada Rijeke za 0 kuna.
Cestom D3 vozićete otprilike 3 sata i 31 minut. Dužina rute iznosi 187 kilometara. Ova ruta vodi tačno u Rijeku.
U Zagrebu izađite na Palmotićevu ulicu. Zatim, nakon nje, prebacite se na Ulicu Andrije Hebranga, a onda na Savsku cestu. Preko Jadranskog mosta prebacite se na Jadransku aveniju. Ovaj komad rute iznosi 5,5 kilometara.
Nastavite voziti preko Jadranske avenije. Preko Pavučnjak prebacite se na cestu D1. Zatim preko Zagrebačke ulice pratite cestu D3. Doći ćete na Grobnicka cestu u Rijeci. Ovaj komad rute iznosi 177 kilometara.
A3 Zagreb – Lipovac
Cestom D2 vozićete otprilike 5 sati i 23 minuta. Dužina rute iznosi 336 kilometara.
Umesto da platite najmanje 141 kunu za vožnju od Zagreba do Lipovca, na ruti dužine 265 kilometara izaberite alternativnu rutu za 0 kuna.
Takođe, umesto da platite najmanje 135 kuna za vožnju od Zagreba do Osijeka, izaberite alternativnu rutu za 0 kuna.
A4 Zagreb – Goričan
Cestom D3 vozićete otprilike 2 sata i 7 minuta. Dužina rute iznosi 107 kilometara.
Umesto da platite najmanje 47 kuna za vožnju od Zagreba do Goričana, na ruti dužine 76 kilometara izaberite alternativnu rutu za 0 kuna.
Takođe, umesto da platite najmanje 42 kune za vožnju od Zagreba do Varaždina, odnosno najmanje 53 kune do Čakovca, izaberite alternativnu rutu za 0 kuna.
A5 Beli Manastir – Osijek – Svilaj
Umesto da platite najmanje 31 kunu za vožnju od Osijeka do Svilaja, na ruti dužine 90,4 kilometara, izaberite alternativnu rutu do Svilaja za 0 kuna.
Ukupno ruta iznosi 75,4 kilometra.
U Osijeku Drinskom ulicom vozite do ceste E73. Ovaj deo rute traje 2,5 kilometara. Zatim se prebacite na cestu D7. Nastavite preko D7 do Ulice Vladimira Nazora u Velikoj Kopanici. Ovaj deo puta traje 60,4 kilometra.
Dalje nastavite prema Ulici Gorjanci. Ona će vas odvesti prema Divoševci. Nakon nje pratite put Kupine i Prnjavora. Naposljetku ćete stići u Svilaj. Ovaj komad rute iznosi 12,5 kilometara.
A11 Zagreb – Sisak
Cestom D30 vozićete otprilike 1 sat i 10 minuta. Dužina rute iznosi 58,3 kilometara.
Umesto da platite 15 kuna za vožnju od Zagreba do Siska, na ruti dužine 29 kilometara, izaberite alternativnu rutu za 0 kuna.
(Agencije)
[adsenseyu2]