Ovo je udarna pesnica ruske avijacije: Lovac – bombarder SU-34

Lovac-bombarder

Radi jednako efikasno u bilo koje vreme dana i u bilo kakvim vremenskim uslovima – takve su mogućnosti novog ruskog taktičkog bombardera Su-34, NATO naziv je Fullback, a ruski – „pače“, zbog oblika nosa.

Tokom iznenadne provere borbene gotovosti jedinica Severne flote, te mašine su digle veliku prašinu na Arktiku i na nebu iznad Baltičkog mora. To je i razumljivo. Jer „hibrid“ lovca i bombardera može s istom lakoćom da izvodi akrobacije i raketno-bombardersko napade na dobro zaštićene objekte.

Početak aktivnog korišćenja Su-34 u vojsci označio je novu epohu u razvoju ruske vojne avijacije. Avion će zameniti prethodnu generaciju taktičkih bombardera Su-24 (324 komada) i čak u većoj meri strateške bombardere Tu-22M3.

Po borbenim karakteristikama Su-34 je znatno efikasniji od prethodnika, zbog čega ih je jednostavno potreban manji broj.

U okviru državnog programa naoružanja do 2020. godine Ratno vazduhoplovstvo Rusije dobiće najmanje 200 takvih aviona.

Samo ove godine piloti će dobiti 16 Su-34 – saopštio direktor za programe vojne avijacije Objedinjene korporacije za proizvodnju aviona Vladimir Mihajlov..

Nije slučajno što ovaj avion, jedinstven u svojoj klasi, na Zapadu zovu Fullback.

Taj avion odlično kombinuje mogućnosti teškog lovca i nosača raketa i bombardera, a modernu tehniku – s komforom. Dok se avion ne podigne na visinu 11 hiljada metara, piloti praktično ne osećaju opterećenje i mogu veći deo leta da provedu bez maske s kiseonikom.

Kabina je opremljena svime što je potrebno za daleke letove – ima toalet i mini kuhinju s mikrotalasnom peći, ima i dovoljno prostora za odmor. Za razliku od Tu-22M3, postoji mogućnost da se ustane sa mesta, da se ispravi svom dužinom.

Moćni avion je specijalizovan za uništavanje dobro zaštićenih ciljeva, noću i danju, u najtežim vremenskim prilikama, u uslovima snažnih elektronskih smetnji i protivvazdušne odbrane.

U varijanti s normalnom težinom (39 tona) daljina leta Su-34 iznosi 4.000 kilometara. Sa dodatnim rezervoarima za gorivo – 7.000km. Su-34 je spojio u sebi iskustvo borbene primene udarnih aviona u lokalnim konfliktima.

Prvi put u istoriji avijacije kabina taktičkog bombardera napravljena je kao čvrsta oklopna kapsula. Posada i motori aviona zaštićeni su oklopom od titanijuma debljine 17 milimetara.

Odlika Su-34 je drugi radar za kontrolu zadnje polusfere – sistem na vreme upozorava posadu na opasnost i, po potrebi, odgovara dirigovanim raketama na pokušaj neprijateljskog lovca da udari s leđa.

Su-34 može da nosi osam tona oružja. Ima ugrađen top kalibra 30mm, bombe i nedirigovane rakete, visokoprecizni sistem sa avionskim dirigovanim bombama i raketama „vazduh-zemlja“ – različitih po masi i nameni. Osim udarnog naoružanja, avion može da nosi i kontejnere za elektronsku borbu, dodatne rezervoare za gorivo, kontejnere za male terete i avio opremu za vazdušnu opremu identičnu kao i lovac Su-27.

Su-34 može da pogodi metu koja leti 10 kilometara iznad njega. Domet gađanja mu je 150 kilometara.

Su-34 je prvi put korišćen tokom rata u Južnoj Osetiji 2008. godine. Avion se koristio za pokrivanje dejstava udarne avijacije, vodio je elektronsku borbu sa sistemima gruzijske PVO.

U borbi sa elektronskim sistemima gruzijske armije, Su-34 je stvarao smetnje koje su onemogućile gruzijske zenitne raketne sisteme da se uspešno bore. Izveli su raketne napade na najopasnije zenitno-raketne sisteme „Buk“ i S-125. Uništili su ključnu gruzijsku radarsku stanicu 36D6-M kod sela Šavšebi pored Gorija, potpuno „oslepevši“ ceo sistem protivvazdušne odbrane te zemlje.

Oklopna zaštita kabine i najvažnijih delova aviona omogućava Su-34 da izdrži teža oštećenja u poređenju s drugim avionima te klase. Da deluje bukvalno ispred vojske koja napada ili se brani.

A velike mogućnosti za modernizaciju mu garantuju rok trajanja od 30-35 godina.

(Fakti)

Share this post: