Panika: Džakarta, višemilionska prestonica Indonezije, tone!

Džakarta tone!

Venecija tone? Da, kao i Meksiko siti, Bangkok i mnogi drugi gradovi. Ali nijedan ne tone toliko brzo kao Džakarta, koja svake godine gubi oko sedam centimetara. Poređenja radi, Venecija gubi oko dva centimetra. Zato je za indonežansku prestonicu kucnuo krajnji čas da se nešto preduzme.

Predloženi plan spasavanja Džakarte predviđa projekat koji će trajati tridesetak godina i koštati neverovatnih 40 milijardi dolara!

Za ceo taj slučaj bitno je napomenuti da nije problem samo povećanje nivoa mora – već i nesavesna politika gradskih vlasti koje već decenijama crpe vodu iz podzemnih bunara i ostavljaju ogromne prazne rezervoare ispod grada, koji popuštaju pod teretom.

Situacija je dotle dogurala da su sada milioni ljudi u opasnosti, a poplave koje su pogodile Indoneziju 2007. godine ostavile su više od pola miliona stanovnika bez krova nad glavom.

Ambiciozni plan spasavanja prestonice je, najblaže rečeno, ekstreman. Osim što će trajati 30 godina i koštati najmanje 40 milijardi dolara, biće stvoreno 17 novih ostrva, kao i pet kilometara dugačak zid – za ogroman rezervoar za kontrolisanje nivoa vode.

Projekat je nazvan „Velika Garuda“, pošto će ostrva biti tako postavljena da će podsećati na mitološko biće Garudu – koje je inače nacionalni simbol i po kom je nazvana nacionalna avio-kompanija.

Iza izuzetno ambicioznog infrastrukturnog poduhvata stoje Holanđani, a ko bi drugi. Indonežanske vlasti su od početka pozvali u pomoć holandske stručnjake, koji su doprineli i osmislili sistem ogromnih nasipa, kanala i brana koji čuva Holandiju od rastućeg nivoa mora.

Oblik ostrva i njihovo postavljanje ideja je holandske firme „Kuiper kompanjons“, koja sarađuje sa velikim brojem gradova sa sličnim problemima. Razrađivanje i planiranje celokupnog projekta vodi holandska kompanija „Viteven i Bos“.

Nije uopšte čudno što su Holanđani pozvani da pomognu u tom poduhvatu – imajući u vidu da se već vekovima bore protiv poplava.

Koliki je ovo poduhvat najbolje svedoči činjenica da će pravljenje 17 veštačkih ostrva biti jedan od najvećih hidrauličnih inženjerskih projekata na svetu. Ostrva treba da obuhvate grad i stvore zaštitni rezervoar.

Gradnja će trajati decenijama, a „Vitevan i Bos“ je saopštio da će biti potrebno toliko zemlje da je najveći problem kako doći do dovoljnog broja barži da se dopremi. Holandska firma navodi da trenutno u svetu nema dovoljno barži koliko je njima potrebno!

(RTS)

Share this post: