Danas počinje Petrovski post: Evo šta smete, a šta nebi smeli nikako da radite!

Praznik

Foto: spc.rs

Dužina posta je različita i zavisi od datuma proslave Duhova ili Pedesetnice

Za vernike Srpske pravoslavne crkve počeo je Petrovski post, ustanovljen u slavu svetih apostola Petra i Pavla i ostalih apostola koji su se posle silaska Svetog Duha postom i molitvom pripremali za hrišćansku propoved.

Ovaj post sličan je Božićnom, ali je nešto blaži od njega. Oni koji poste od danas ne bi trebalo da jedu meso, jaja, pavlaku, sir, kajmak, čokoladu i sve što spada u mrsnu hranu. Riba, vino i ulje se jedu svaki dan osim srede i petka, koji se poste na vodi.

Dan uoči Petrovdana se takođe strogo posti, osim ako padne u subotu ili nedelju, kada je dozvoljena upotreba ulja.

Na dan Rođenja Svetog Jovana Krstitelja jedemo ribu, iako padne u sredu ili petak. Ukoliko Petrovdan padne u sredu ili petak, toga dana ne mrsimo, već jedemo ribu, vino i ulje.

Post se završava 12. jula, na Petrovdan, praznik koji je posvećen svetiteljima Petru i Pavlu. Dužina posta je različita i zavisi od datuma proslave Duhova ili Pedesetnice koji spada u pokretne praznike povezane za Vaskrs.

Takođe, na Ivandan, odnosno 7. jula, se jede riba, bez obzira na dan koji je te godine.

Najduže može trajati šest nedjelja, a najkraće jednu sedmicu i jedan dan. Petrovski post spada u jedan od četiri najvažnija godišnja posta koje SPC propisuje svojim kanonima.

U svakom postu važno je ne samo uzdržavati se od mrsne hrane već i duhovno se uzdisati, imati lepe i čiste misli.

Vodite računa i o svom duhovnom zdravlju.

KAKO DA IZDRŽITE POST

Organizam se na neku vrstu hrane navikava i ume da reaguje burno kad mu je ta hrana uskraćena. To je zato što metabolizam radi određenom logikom, što zavisi i od tipa građe, ali za svaki od tih tipova važi pravilo da se telo pobuni kad mu je ta logika poremećena.

Svrha posta negde i jeste da nas izbaci iz te rutine, da svojom upornošću prevaziđemo telesne porive, da dokažemo sebi da duh može da nadvlada telo. Prvih dana posta jednostavno smo na iskušenju.

Navike tela hoće svojim putem, a mi treba da ih pobedimo. Pritom, sve je to zdravo i za naš organizam, koliko god se on bunio.Kriza traje između tri i sedam dana. Organizam gura u svom pravcu, traži hranu na koju je navikao, možete čak i sanjati da jedete mrsnu hranu. Najvažnije je znati da to neće potrajati dugo.

Kad se telo navikne na novi režim, ostatak posta će vam biti lak i na kraju ćete biti ponosni na sebe što ste izdržali.

Ako se brinete za svoje zdravlje i osećate se slabo, obratite pažnju na to šta jedete, kako biste bili sigurni da ste uneli sve potrebne elemente.

U danima kad se jede riba, obavezno je pojedite, i to masniju ribu, kako biste uneli esencijalne masne kiseline.

Proteine možete nadoknaditi orašastim plodovima, a vodite računa i o tome da pojedete dovoljno svežeg voća i povrća.Tako ćete biti sigurni da nemate čega da se plašite i da je svaki osećaj slabosti samo zbog navike i da treba da istrajete u svom naumu.

Naravno, sve ovo važi za zdrave ljude, a ako ste bolesni i post vam ugrožava zdravlje, posavetujte se s lekarom da li bi trebalo da postite i koje namirnice biste morali da unosite u organizam. Za sve ostale – kriza traje kratko, a pozitivni efekti posta traju mnogo duže, pa sami razmislite da li se isplati.

(Telegraf.rs)

Share this post: