OBJAVLJEN VODIČ “Kako do informacija o izvorima finansiranja i resursima ZA ŠKOLE, NASTAVNIKE I STRUČNE SARADNIKE”

cigani-romi

Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva Vlade Republike Srbije, u saradnji sa Ministarstvom prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, objavio je „Vodič za škole, nastavnike i stručne saradnike: Kako do informacija o izvorima finansiranja i resursima za škole, nastavnike i stručne saradnike“.

Cilj Vodiča

Vodič nastoji da školama, nastavnicima i stručnim saradnicima pruži korisne informacije za unapređivanje kvaliteta rada putem različitih izvora finansiranja i resursa, dodatni podsticaj za unapređenje nastave i učenja putem projekata i konkurisanje kod donatora i odgovore na pitanja, među kojima su:

  • Gde je moguće pronaći informacije o novinama u obrazovanju?
  • Kako pronaći izvore finansiranja neophodne za unapređenje nastave i učenja?
  • Kome je moguće obratiti se, uputiti projekat koji je tim škole pripremio?
  • Kako se uključiti u projekte koji se realizuju u Republici Srbiji i koji omogućavaju opremanje škole savremenim nastavnim sredstvima potrebnim za praktičan rad učenika?
  • Kako obezbediti jačanje profesionalnih kapaciteta zaposlenih i doprineti jačanju ljudskog kapitala?
  • Kako se upoznati sa sistemima obrazovanja i vaspitanja u drugim državama?

Vodič sadrži korisne informacije o procesu planiranja u funkciji razvoja škole, izvorima informacija o trendovima u sektoru obrazovanja, kao i inostranim i domaćim izvorima finansiranja školskih aktivnosti.

Takođe, Vodič daje uvid u primere dobre prakse na nivou škola u pogledu unapređivanja rada škole i nastavnika kroz učešće u programima i projektima, načina saradnje sa lokalnom zajednicom i drugim školama i uvođenja inovativnih pristupa unapređenju kompetencija nastavnika, stručnih saradnika i učenika.

Zašto Vodič?

Republika Srbija se nalazi u procesu reforme i unapređivanja sistema obrazovanja i vaspitanja na svim nivoima. Za sprovođenje procesa reforme neophodno je sprovesti niz aktivnosti koje treba da doprinesu promenama na nivou sistema i škole.

Školama i kolektivima koji žele da rade na unapređenju često je potrebna podrška u vidu različitih izvora informacija o mogućnostima i fondovima dostupnim školama.

Od obrazovanja se sve više očekuje i zahteva da prati razvoj nauke, tehnike i tehnologije, da decu, učenike i odrasle obrazuje u skladu sa potrebama savremenog sveta, da im pruži znanja koja su rezultat novih naučnih i tehnoloških dostignuća, kao i da razvije veštine i sposobnosti za primenu znanja u različitim životnim situacijama.

Pored toga, očekuju se i novi oblici rada u školi i učionici usmereni na proces učenja u sredini koja motiviše i u kojoj je učenik glavni akter tog procesa.

Planiranje u funkciji razvoja škole podrazumeva planiranje na nivou škole, i to na osnovu pokazatelja i rezultata praćenja obrazovno-vaspitnog procesa, samovrednovanja i spoljašnjeg vrednovanja škole.

Stručnim usavršavanjem zaposlenih u školi i prihvatanjem novih uloga u rukovođenju procesima na nivou škole može se značajno unaprediti kvalitet nastave i postignuća učenika.

Potencijalni izvori finansiranja

Kako do izvora finansiranja je pitanje koje škole, direktori, nastavnici i stručni saradnici često postavlјaju kako bi popravili krov koji prokišnjava, zamenili vrata i prozore radi uštede energije, opremili kabinete i učionice savremenom opremom i omogućili učenicima učenje putem istraživanja i otkrivanja ili obezbedili sredstva za stručno usavršavanje nastavnika radi podizanja kvaliteta nastave i učenja.

Škole često nisu informisane o raspoloživosti različitih eksternih izvora finansiranja donatora, državnih institucija i međunarodnih organizacija.

Imajući ovo u vidu, Vodič sadrži informacije o izvorima koji podržavaju nastavu i učenje, vaspitni rad sa učenicima, izvorima koji daju informacije o sistemima obrazovanja u drugim državama, koji su usmereni na kompetencije direktora, nastavnika i stručnih saradnika, na planove za realizaciju časa i dr.

Vodič daje uvid u konkretne donatore i njihove programe namenjene školama, odnosno sadrži nazive i opise donatorskih programa, način podnošenja zahteva za finansiranje aktivnosti, očekivano trajanje projekta i dodatne napomene.

Ovi izvori trebalo bi da ohrabre škole, nastavnike i stručne saradnike da više vremena ulože u istraživanje dostupnih sredstava, kao i da tragaju za novim izvorima informacija.

(Inkluzija)

Share this post: