PUN POGODAK: Stiže novo, savremeno, a jeftino srpsko vozilo!

Vlada Srbije je odlučila – domaća namenska industrija dobija još jednu fabriku, i to u Kragujevcu.

Preciznije rečeno, Vlada Srbije usvojila je Zaključak kojim se omogućava da se u fabrici Zastava kamioni formira fabrika za proizvodnju vojnih vozila, koja će poslovati pod nazivom Zastava terenska vozila, odnosno Zastava tervo.

Doneta je odluka o osnivanju društva sa ograničenom odgovornošću za proizvodnju terenskih vozila ZASTAVA TERVO KRAGUJEVAC, koje će proizvoditi vojna neborbena vozila.

Ova odluka je praktično nastavak aktivnosti započetih krajem septembra prošle godine, kada se Vlada saglasila da se oprema i zemljište unesu kao osnivački ulog Republike Srbije u novo privredno društvo“, navodi se u informaciji Ministarstva privrede dostavljenoj listu Danas.

Ističe se, takođe, da će se u redovnu proizvodnju uvesti vozilo za kojim postoji tražnja kako Vojske Srbije i MUP-a, tako i drugih necivilnih korisnika, s obzirom na to da vozilo može da se prilagodi različitim potrebama.

Budući da se većina delova i komponenti proizvodi kod nas, Vojska Srbije će, tvrde u Ministarstvu privrede, dobiti savremeno, a jeftino vozilo domaće proizvodnje. 

Ne treba zanemariti ni mogućnost izvoza tih kamiona (u osnovnoj ili dograđenoj verziji), pre svega u države u okruženju, ali i u zemlje Severne Afrike, Bliskog istoka i Južne Amerike, sa kojima Srbija ima tradicionalno dobru privrednu i vojnu saradnju.

Predlagač zaključka o formiranju vojne fabrike je Ministarstva privrede, ali će ingerenciju nad njom, nakon registracije, da preuzme Ministarstvo odbrane.

Odlukom Vlade predviđeno je da se u Zastavi tervo proizvode vojna neborbena vozila, ali je dobrim poznavaocima ove problematike znano da je u „Kamionima“, u poslednjem prošlogodišnjem kvartalu, osvojena proizvodnja oklopnih kabina za vojno borbeno vozilo „Morava“, u čijoj izradi treba da učestvuju u pribojski FAP (sa platformom vozila), te Prva petoletka iz Trstenika, koja je na to vozilo ugradila čuveni švedski protivvazdušni sistem „Bofors“.

To vozilo je, u dva navrata, predstavljeno domaćoj i međunarodnoj javnosti, najpre 22. oktobra 2016. na vojnoj paradi u Novom Sadu, a zatim i proletos na, vojnom poligonu u Nikincima, pa se pretpostavlja da će Zastava tervo u dogledno vreme, odnosno kad država bude za to finansijski spremna, startovati masovna proizvodnja vojnih borbenih vozila.

Formiranjem nove vojne fabrike privodi se kraju dvoipodecenijska agonija Zastave-kamiona, nekada najvećeg proizvođača lakih i srednjih teretnih vozila od Torina do Bliskog istoka, iz čijih je pogona izlazilo i do 10.000 vozila godišnje.

Zastava kamioni su, krajem 80-ih godina prošlog veka, bili i prvo mešovito preduzeće na prostoru nekadašnje SFRJ, u kojem je italijanski IVEKO imao 49 odsto kapitala.

Nakon uvođenja sankcija tadašnjoj SR Jugoslaviji (u maju 1992. godine), IVEKO je proizvodnju kamiona iz Kragujevca izmestio u Brazil i Tursku, što je označilo početak ubrzane propasti kragujevačke fabrike.

Svi docniji pokušaji da se IVEKO vrati u Kragujevac, te da u Zastavu dođu vodeće kineske kompanije za proizvodnju teretnih i terenskih vozila, državna JAK motors i privatna Huang hai, nisu urodili plodom.

Uslovi za povećanje proizvodnog asortimana Zastave tervo stvoriće se primenom Zakona o proizvodnji i prometu naoružanja i vojne opreme, kojim je predviđeno da inostrani investitori, ili kompanije mogu da postanu (su)vlasnici fabrika domaće vojne industrije.

Prema odredbama tog Zakona, stranci će moći da postanu vlasnici do 49 odsto kapitala u fabrikama koje čine grupaciju Odbrambena industrija Srbije (Zastava oružje, Prvi partizan, Sloboda, Krušik, „Milan Blagojević“ i Prva iskra), dok većinski vlasnik ostaje država, koja na taj način obezbeđuje očuvanje kontinuiteta proizvodnog programa u njima.

U ostalim preduzećima domaće vojne industrije, stranci će moći da postanu i većinski vlasnici, tako da bi i Zastava tervo, mogla da bude ponuđena inostranim investitorima i kompanija.

(Danas)

Share this post: