7 poželjnijih zamena za beli šećer

Dodavanje šećera ne pridonosi zdravlju, ali je jedan od najčešće korišćenih dodataka hrani. S obzirom da je dobro poznato kako je beli šećer najmanje zdrav, saznajte kojih se sedam manje štetnih alternativa nudi na tržištu i na koje načine je najbolje ih koristiti.

1. Agava nektar (60 kalorija po kašičici)

Sadrži 50 odsto više kalorija od belog šećera, ali je isto toliko i slađi pa se koristi u puno manjim količinama. S obzirom da 90 odsto nektara agave čini fruktoza ne preporučuje se česta upotreba jer ishrana krcata fruktozom u kratkom vremenu može uzrokovati otpornost na insulin.

2. Javorov sirup (52 kalorije po kašičici)

Za razliku od onog koji se koristi za palačinke i ostalih šećera, pravi javorov sirup sadrži više mangana, riboflavina (vitamina B2), cinka, magnezijuma, kalcijuma i kalijuma.

3. Med (64 kalorije po kašičici)

Najsavršeniji proizvod prirode bogat je glukozom, najjednostavnijim oblikom šećera, zbog čega je odličan izbor nakon vežbanja. Dobro je znati i da obrađeni med nije ništa manje hranjiv od sirovog. Štaviše, grejani i filtrirani med sadrži čak i više antioksidansa.

4. Melasa (58 kalorija po kašičici)

Gusti, slatki tamnosmeđi ili tamnozeleni sirup nastaje kao ostatak nakon kristalizacije u postupku proizvodnje šećera. Kašičica melase osigurava 10 odsto dnevne preporučene količine bakra, gvožđa, kalcijuma, magnezijuma i kalijuma.

Svetlije varijante melase sadrže manje hranjivih materija i više šećera.

5. Stevija (nula kalorija po kašičici)

Derivat lista istoimene biljke, stevija je prirodni zaslađivač koji snižava nivo šećera u krvi, visoki krvni pritisak i smanjuje osećaj gladi. Čak je 300 puta slađa od belog šećera pa se koristi u minimalnim količinama.

6. Turbinado šećer (45 kalorija po kašičici)

Smeđkasta boja ovog sirovog šećera, kojem je u centrifugi isprana melasa, dolazi upravo od melase. Razlika između turbinado i belog šećera, kad je reč o hranjivosti, zanemariva je.

7. Smeđi šećer (52 kalorije po kašičici)

Dok za smeđi pirinač važi da je zdraviji od belog jer je nerafinisan, nije isti slučaj sa smeđim šećerom. Nije smeđ zato jer je nerafinisan, već zato što mu je dodata melasa. Zbog toga ga, takođe, treba koristiti u malim količinama za pojačavanje ukusa namirnica.

(B92)