Koja jestiva ulja su lekovita?

Evo kako da proverite kvalitet

Mnogi ne obraćaju pažnju na to koje ulje koriste, iako ono utiče ne samo na ukus jela već i na zdravlje. Neka ulja sprečavaju demenciju, druga smanjuju rizik od infarkta i moždanog udara, poboljšavaju koncentraciju, pomažu smirivanju zapaljenskih procesa.

Mnogi ne obraćaju pažnju na to koje ulje koriste, iako ono utiče ne samo na ukus jela već i na zdravlje. Mnoga pozitivno utiču na određene tegobe, neka sprečavaju pojavu demencije, druga smanjuju rizik od infarkta i moždanog udara, poboljšavaju koncentraciju, pomažu smirivanju zapaljenskih procesa…

Sa uljima, čak i lekovitim, ne bi trebalo preterivati. Muškarcima se preporučuje najviše sedam kašičica dnevno, a ženama ne više od pet. I to se podrazumeva da ulje bude sveže ceđeno, nerafinisano.

Suncokretovo ulje

U tradiciji našeg naroda najviše je zastupljeno suncokretovo ulje. Iako je odličan izvor vitamina E, vrlo je kalorično. Jedna do dve kašičice dnevno zadovoljavaju potrebe organizma. Ovo ulje bogato je omega 6 kiselinama, ali nema omega 3, pa bi ih trebalo kompenzovati tako što ćete pojačati konzumiranje ribe.

Suncokretovo ulje pogodno je za prženje jer se zagreva do visokih temperatura, ali trebalo bi da se upotrebi samo jednom! U suprotnom, ako se koristi za prženje više puta, postaje veoma štetno!

Maslinovo ulje

Simbol mediteranske kuhinje, bogato je nezasićenim masnim kiselinama koje snižavaju nivo holesterola u krvi, pa samim tim smanjuje i rizik od bolesti srca i krvnih sudova. Istraživanja pokazuju da je maslinovo ulje dobra zaštita od pojave karcinoma dojke.

U svakom slučaju, sadrži antioksidanse koji sprečavaju štetan uticaj slobodnih radikala na organizam. Maslinovo ulje ima relativno visok nivo zasićenih masnih kiselina, ali nije baš bogato omega 3 masnim kiselinama. Idealno je za pripremu salata i sosova, ali nije preporučljivo za prženje jer emituje štetne sastojke na visokim temperaturama.

Ulje od bundevinog semena

Mada njegova cena nije primerena svačijem džepu, ulje od bundeve bi, zbog korisnih sastojaka, trebalo da nađe mesto u kuhinji. Ono ima dobro izbalansiran odnos nezasićenih masnih kiselina, uključujući i omega 3. Odlično je za pripremanje prženog povrća, jer može da se zagreva do relativno visokih temperatura, kao i za pripremanje salata, a zbog svoje tamnozelene boje vrlo lepo izgleda u prelivima.

Nažalost, u odnosu na semenke, ulje bundeve ne sadrži naročito visok nivo cinka, gvožđa i magnezijuma.

Ulje od semenki lana

U odnosu na druge vrste ulja, ono od semenki lana je najbolji izvor omega 3 masnih kiselina, a ako se redovno koristi, pomaže snižavanju holesterola u krvi. Predstavlja sjajan izbor za pripremu vegetarijanskih jela, ali zato nije zgodno za kuvanje uobičajenih evropskih jela. Mana mu je i što brzo užegne ako se ne čuva na hladnom i tamnom mestu, zbog čega dobija neprijatan miris i praktično postaje neupotrebljivo.

Ulje od repice

Po bogatstvu nezasićenih masnih kiselina izdvaja se ulje od repice. Istovremeno, ima najmanje zasićenih masnih kiselina od bilo kog drugog jestivog ulja. U odnosu na maslinovo ulje ima čak deset puta viši nivo omega 3 masnih kiselina.

Prednost ulja od repice je i to što može da se koristi za pripremanje hrane na visokim temperaturama. Osim bezukusnosti, zbog čega nije pogodno za pripremu salata i sosova, drugih nedostataka praktično nema.

(Novosti)

Share this post: