Šta je bolje za zdravlje: Da budete noćna ptica ili ranoranilac?

Koji položaj je najzdraviji

Nekoliko studija je otkrilo da su ljudi koji ostaju budni do kasno i spavaju do podneva pametniji i da imaju bolje rezultate na testovim pamćenja nego ranoranioci. Ali u poslovnom svetu cene se ranoranici. Šta je zapravo bolje za vaše zdravlje: da budete noćna ptica ili ranoranilac?

GENETIKA

Naučnici su otkrili da genetske varijacije određuju i razlike u spavanju. Te varijacije mogu da utiču na vašu želju da ustanete ranije ili kasnije.

– Noćne ptice se zamore tek oko 1:30 ili 2:00 ujutru i žele da spavaju do 10:00 – kaže Majkl Breus, klinički psiholog i specijalista za probleme sa spavanjem.

POŠTUJTE SVOJ ORGANIZAM

Ako ste zaista noćna ptica, nećete uspeti da se izborite sa sopstvenim genima, jer oni insistiraju da se održi vaš prirodni ciklus, kaže doktor Breus. Nije dobro da menjate sebe na taj način.

IZGRADITE RUTINU KOJA VAM ODGOVARA

Kada tražite posao, potražite neko radno mesto na kojem možete imati fleksibilno radno vreme. Važne odluke nemojte da donosite ujutru i izbegavajte da bitne razgovore vodite u ranim jutarnjim satima.

– Moja supruga je noćna ptica, a ja sam ranoranilac, pa se ja budim sa decom, spremam im doručak i vozim ih u školu. Mi smo dobro uredili svoj život – objašnjava doktor Breus.

[adsenseyu4]

NEISPAVANOST JE NEPRIJATELJ

– Neispavanost je veliki problem. Noćne ptice su obično neispavane, jer rade posao koji zahteva rano ustajanje i rano leganje u krevet – kaže Larisa Vejner, klinički psiholog iz Nju Džerzija.

Ona kaže da nedostatak sna može da izazove ozbiljne zdravstvene probleme kao što su anksioznost i depresija, gojenje, veći nivo stresa, rast krvnog pritiska, a samim tim i povećenje rizika od dijabetesa.

ZAŠTITITE SVOJ SAN

To što volite da ostanete budni do kasno, ne mora da znači da ne možete da odspavate potrebnih osam sati. Ako želite da postignete to, pratite sledeća uputstva doktorke Vejner.

– Držite se ustaljenog rasporeda.

– Izbegavajte kofein, nikotin, alkohol i prejedanje tokom noći.

– Isključujte ekrane (televizora, kompjutera, telefona) sat vremena pre spavanja. Plava svetlost ekrana remeti pospanost.

– Odremajte u toku dana kako biste nadoknadili nedostatak sna.

(Žena)

[adsenseyu1]

Share this post: